Hacker i sort hettegenser sitter foran to pc-skjermer

Hva er ID-tyveri og hvordan kan du beskytte deg?

Desember er handlemåneden fremfor noen, og i år vil vi handle mer på nett enn noen gang tidligere. Men netthandel er ikke risikofritt. Identitetstyveri og svindel blir stadig mer vanlig og utspekulert.

Risikoen for at uvedkommende kan få tak i våre personlige data øker, og i verste fall kan du bli holdt ansvarlig for betaling av tjenester, varer og lån du ikke har bestilt eller bedt om. Likevel fortsetter de fleste av oss å taste inn personopplysninger og kortnummere villig vekk uten å tenke stort over saken

ID-tyveri er blodig alvor

ID-tyveri betyr kort sagt at noen andre stjeler identiteten din og gir seg ut for å være deg. Resultatet kan være nærmest katastrofalt for den som rammes. Uvedkommende kan misbruke dine betalingskort og kredittkort, ta opp lån, bestille varer og tjenester i ditt navn eller misbruke identiteten din på andre måter, for eksempel i sosiale medier eller e-post. Problemene som følger i kjølvannet av et ID-tyveri kan være mange og kompliserte, og ubehaget tilsvarende stort. Derfor er det all grunn til å være forsiktig, være på vakt, og ta noen enkle forholdsregler. Det gjelder ikke bare når du handler på nett. Det dreier seg også om hvordan du bruker og behandler sårbare og strengt personlige ting i hverdagen, slik som bank- og kredittkort, mobiltelefon og PC eller laptop.

Den aller viktigste regelen

ID-tyver kan skaffe seg opplysninger om deg på mange ulike måter. Det viktigste du kan gjøre for å beskytte deg er å være varsom med hva slags informasjon du oppgir til hvem.

Personnummeret er det aller viktigste. Alt som trengs for å opprette for eksempel et mobilabonnement er navn, adresse og personnummer. Husk at det er svært få som egentlig trenger å vite ditt personnummer, det er ingen grunn til å oppgi det til andre enn banken, boligbyggelaget, forsikringsselskapet og offentlige myndigheter. Du skal heller aldri oppgi personnummeret på telefon eller e-post. Det samme gjelder bankkort og kredittkortnummer. Ingen seriøse aktører ber om slike opplysninger over telefon eller e-post.

Den aller viktigste julehandelsregelen

Netthandel er enkelt og lettvint. Og i de aller fleste tilfeller helt trygt også. Hvis du handler i de store og kjente nettbutikkene, er du på den sikre siden. Finner du en fin julegave i en nettbutikk du ikke kjenner fra før, skal du sjekke én enkelt ting før du handler: Hvis nettadressen starter med https, er siden beskyttet og du kan handle trygt. Starter nettadressen med bare http, skal du holde deg unna.

To andre nettregler du bør huske:

  • Ikke bruk samme ID/brukernavn og passord i ulike nettbutikker.
  • Bruk kredittkort og ikke betalingskort. Hvis noe går galt, er det lettere å få igjen pengene fra kredittkortselskapet. Vil du være helt trygg, velg fakturering.

Disse enkle reglene gjelder alltid:

  • Skjul inntasting av kortkoder i minibanker og butikker.
  • Gi aldri fra deg kortet på restaurant eller i taxi.
  • Aldri lån ut mobiltelefonen til ukjente.
  • Ha alltid passordbeskyttelse på mobil og PC eller laptop.
  • Makuler, brenn eller ødelegg brev som inneholder person- og kontoopplysninger før du kaster det.
  • Ha lås på postkassen.
  • Legg inn nummeret til bankens kortsperringstjeneste i telefonen din. Når du trenger det, så haster det.

Hvordan oppdager du ID-tyveri?

Her er noen tegn som kan tyde på at noen misbruker identiteten din:

  • Du får regninger på varer du ikke har bestilt.
  • Du oppdager ukjente transaksjoner på kredittkortet ditt.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt uten å ha søkt om det.
  • Du får varsel om at noen har mottatt adresseendring fra deg.
  • Du får varsel om kredittsjekk uten at du har søkt om lån eller kjøpt noe som tilsier at du skulle sjekkes.

La det være slått fast én gang for alle: ID-tyveri er kriminell virksomhet. Får du mistanke om at noen urettmessig har skaffet seg tilgang til dine personopplysninger, kort eller andre personlige informasjonsbaser, må du straks anmelde forholdet. Jo før du og politiet kan starte jobben med å begrense skadene, jo bedre.

Gjennom vår forsikringspartner If er du forsikret mot ID-tyveri.

If har vært samarbeidspartner for boligbyggelagene i 60 år. Som BORI-medlem får du gunstige medlemspriser og tilgang til alle fordelene i Ifs eget fordelsprogram.
Som BORI-medlem får du også gratis ID-tyveriforsikring fra If. Forsikringen dekker opp til 100 000 kroner i nødvendig juridisk bistand skulle du bli utsatt for ID-tyveri og trenger hjelp med å fjerne uberettigede betalingsanmerkninger. For å få gratis ID-tyveriforsikring må du trykke på linken nedenfor. Du vil da bli sendt videre til If sine hjemmesider, her legger du inn dine opplysninger for å tegne ID-tyveriforsikring. Siden du blir videresendt til er trygg, den har en hengelås i starten av adressen og adressen starter med https. Det er ikke mulig å søke opp denne siden på If sine sider, det er en lukket side kun for medlemmer av boligbyggelag, det er derfor den ikke kommer opp i søk på If sine sider.

Trykk her for å tegne gratis ID-tyveriforsikring.

LES ALT OM BOLIGBYGGELAG OG FORDELER HER

Bilde av Anne Lene Jørstad
Anne Lene Jørstad
Markeds- og kommunikasjonsrådgiver